- Het stellen van doelen: Door een planning te maken, kun je duidelijke doelenstellen voor wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken. Zo kun je gerichter werken aan het realiseren van je doelen. Best is deze onder te verdelen in kleine blokken die behapbaar zijn. Zo realiseer je frequent een deel-objectief én motiveer je je omgeving verder in de andere doelstellingen.
- Het beter plannen van taken: Door een planning te maken, kun je beter plannen wat je wilt doen en wat hiervoor nodig is. Dit ook geeft inzichten op voorhand van wat er kan mislopen, nog moet voorbereid/besteld worden en zorgt er op deze manier voor dat alles op tijd klaar is. Zorg ervoor dat iedereen binnen je organisatie hier deel van uitmaakt en haar/zijn verantwoordelijk binnen deze taken kan opnemen.
- Het verminderen van stress: Als je weet wat er op de agenda staat en wat je moet doen, kan dit helpen om stress te verminderen. Zo kun je beter omgaan met werkdruk en je werk beterplannen. Dit helpt niet alleen jezelf als bedrijfsleider, maar ook al je medewerkers die ook de vooruitgang zien en voelen. Als bonus verhoogt dit ook de personeelsretentie.
- Het beter communiceren met anderen: Door een planning te maken, kun je beter communiceren met anderen over wat je aan het doen bent en wat je volgende stappen zijn. Zo kun je beter samenwerken en afstemmen met anderen. Het is dan ook aangewezen hiervoor een centrale plek te gebruiken die door de relevante mensen toegankelijk is. Opgelet: er zijn veel tools beschikbaar à zorg dat je juiste kiest, niet de “mooiste” of aantrekkelijkste. Integratie met je IT-werkomgeving staat daarin ook prioritair.
- Het beter anticiperen op veranderingen: Door een planning te maken, kun je beter vooruit kijken en anticiperen op veranderingen die op je af komen. Zo kun je beter voorbereid zijn op wat er komen gaat. Dit is niet enkel zo aan het begin van de invoeren van een planning, maar ook tijdens de uitvoering ervan: je creëert immers “lessons learned” die ervoor zorgen dat je de volgende periode al met meer kennis van zaken kan bijsturen.
In samenvatting kun je dus de organisatie van je bedrijf verbeteren door een planning te maken. Zo kun je duidelijke doelen stellen, beter plannen, stress verminderen, beter communiceren met anderen en beter anticiperen op veranderingen.
Opgelet: alle informatie op deze website is informatief. Elke organisatie is uniek en verdient een eigen aanpak. Op geen enkele wijze kan Thenable verantwoordelijk gesteld worden voor oneigenlijk gebruik of resultaten die voortvloeien uit een verkeerde uitvoering. We hopen van harte dat je wat extra informatie hebt en delen graag onze kennis daarvoor!
Bedankt om voor het vele werk van onze medewerkers het copyright van deze teksten te respecteren.