Hoe doe ik als KMO aan retentie van mijn personeel?

Volgende
Vorige
Hoe doe ik als KMO aan retentie van mijn personeel?

Vraag & antwoord

De plaag van het decennium: hoe hou ik mijn (goede) mensen bij? Een greep uit elementen die hun waarde al bewezen hebben:
  • Zorg voor een goede werksfeer: Een positieve werksfeer kan helpen om het personeel gemotiveerd te houden en om het werkplezier te verhogen. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld goede communicatie, duidelijke afspraken en het geven van (positieve) feedback.
  • Bied goede arbeidsvoorwaarden: Goede arbeidsvoorwaarden, zoals een concurrerend salaris, goede verlofregelingen en werk-privébalans, kunnen helpen om het personeel tevreden te houden en om hen te behouden voor het bedrijf.
  • Geef ruimte voor persoonlijke ontwikkeling: Door ruimte te geven voor persoonlijke ontwikkeling, zoals opleidingen en trainingen, kan je het personeel de kans geven om zich te ontwikkelen en om zichzelf te verbeteren. Dit kan helpen om het personeel gemotiveerd te houden en om hen te behouden voor het bedrijf.
  • Geef duidelijke doorgroeimogelijkheden: Door duidelijke doorgroeimogelijkheden aan te bieden, kan je het personeel de kans geven om zichzelf te verbeteren en om carrière te maken binnen het bedrijf. Binnen KMO’s is dit niet altijd evident, maar groei in een functie kan ook op andere manieren een invulling krijgen die ook voor jou als ondernemer mee de basis kan zijn voor verdere groei van je bedrijf.  
  • Maak gebruik van flexibele werktijden: Waar mogelijk, kan je overwegen om medewerkers de mogelijkheid te bieden om hun werktijden te plannen rond hun persoonlijke verplichtingen, waardoor je helpt om hun werk-privébalans te behouden en te verbeteren.  
  • Zorg voor een goede communicatie: Door regelmatig te communiceren met medewerkers en hun ideeën en zorgen serieus te nemen, kunt u helpen om hun engagement te verhogen en hun tevredenheid te verbeteren.
Door een combinatie van deze elementen te gebruiken, kunt u ervoor zorgen dat uw personeel tevreden en gemotiveerd blijft en minder geneigd is om de organisatie te verlaten. Zorg ervoor dat je dit in een gedegen plan van aanpak steekt, zodat je tijdens de invoering hiervan een kapstok hebt om op terug te vallen.
Opgelet: alle informatie op deze website is informatief. Elke organisatie is uniek en verdient een eigen aanpak. Op geen enkele wijze kan Thenable verantwoordelijk gesteld worden voor oneigenlijk gebruik of resultaten die voortvloeien uit een verkeerde uitvoering. We hopen van harte dat je wat extra informatie hebt en delen graag onze kennis daarvoor!
Bedankt om voor het vele werk van onze medewerkers het copyright van deze teksten te respecteren.
Ik heb een vraag
Hoe doe ik als KMO aan retentie van mijn personeel?
Els Van Dalem
Een vraag?
Ik help u graag verder!
Contacteer een expert
yasmina vlaeminck
Kunnen we u helpen?
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en een lekkere koffie!
Contacteer ons
Ook interessant voor u:
logo 365 business coaching
365° Business Coaching
is een onderdeel van

Thenable bv
Z.3 Doornveld Unit 9 163.01.02
B-1731 Zellik
© 2023 Thenable bv - Alle rechten voorbehouden
Alle teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd en eigendom van Thenable BV.
Het is niet toegestaan om de teksten op deze website te kopiëren, te verspreiden of op enige andere manier te gebruiken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Thenable BV.